26 de gener, 2010

El cava està de moda a Israel

Llegia aquest matí que el cava està causant furor a Israel i que s’està posant de moda la frase “Tonight cava party” en els bars i discoteques israelianes.

És curiós com algunes begudes es posen de moda en determinades societats i es generalitza el seu consum en festes i actes diversos. Aquest podria ser el cas de Mèxic amb el Brandy o d’Espanya, que encapçalava fa un parell d’anys els països consumidors de Whisky escocès. Un consum, al mercat espanyol, que tot i mantenir davallades anulas constants, preveu vendre aquest any 2010, 63,02 milions d’ampolles, segons un estudi elaborat fa tres anys per la consultora britànica IWSR.

En el cas d’Israel sembla que la beguda de moda ara és el cava. Des de l’ICEX la qualifiquen com la beguda estrella del país i afirmen que forma part habitual de la carta de restaurants locals, japonesos o àrabs. Segons dades publicades per la Comissió Europea, en els últims cinc anys les exportacions espanyoles de vi escumós han augmentat en gairebé un 115% anual, arribant el 2007 al seu punt àlgid, amb un increment del 162%.

Les darreres xifres publicades afirmen que durant el passat exercici Espanya va exportar més d’un milió d’euros en vins escumosos a Israel. En concret i segons dades del Consell Regulador de la DO Cava les xifres parlen de 483.299 ampolles exportades al país durant l’any 2008, que suposava un 153% més que l’any anterior. Un increment més que significatiu que situa Israel actualment com a divuitè país consumidor del món.

Entre les principals causes que expliquen aquest exponencial increment de la demanda es troba el creixent interès per la cultura espanyola gràcies, en bona part, a la moda de visitar el país, especialment Barcelona. Això ha donat motiu a l’obertura, en els últims anys i segons la nota de premsa feta pública pel mateix ICEX, de nombrosos restaurants de tapes espanyoles, escenari perfecte per a la promoció d’aquest tipus de beguda.

Però, sense cap dubte, la clau del que molts criden 'fenomen cava' es deu a la baixada d’aranzels en els últims anys, una mesura possible gràcies als acords de liberalització dels productes agraris entre la UE i Israel. A principis d’aquesta dècada, el vi escumós europeu suportava un aranzel de 160%, més una quota extra de 0,25 euros per litre. Actualment, l’aranzel se situa en el 12%, amb un mínim de 0,19 euros per litre. Aquesta significativa rebaixa aranzelària ha provocat la baixada del preu de venda al públic i un increment de la demanda, especialment entre el públic jove, que ha arribat, fins i tot, a substituir les tradicionals begudes energètiques pel cava.

Aquesta oportunitat de negoci no ha passat desapercebuda per alguns cellers segons la mateixa informació publicada avui que afirma que García Carrión, que, sota la marca Cristalíno, de Jaume Serrra, ha sabut introduir-se en el mercat per a convertir-se en líders, guanyant quota de mercat a Freixenet i Codorniu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada